Ekvationer i brand

"Snubblar över dragkedjan som aldrig varit riktigt stängd. 
Det kliar i den röda mustaschen. Stelnar i halsen.
Tungan halkar ned i magen. Kväljningen rullar upp som åska. 
I lådan bakom den svarta dörren ligger hålet där du bor.
Rörliga konturer. Magnesiumtabletter. Hormonskuggor. 
Jag glittrar i ljuset som skiftar i hastighet och volym. 
Bussen är en ambulans. Pappa skjuter fåglar. 

Bortom doften av jord finns ingenting. En tröst. Tröjor av 
otvång. Ekvationer i brand. Lösa skruvar. Sladdriga kön.
Min hand som aldrig domnar. Frusna piskrapp. 

Min mun är en alligator. Jag glittrar i ljudet av mitt blod."

- MIA MAKILA 2017

 

Write a comment

